Idé till användarfall: Hitta i fastigheten samt undvik bomkörningar
Denna idé till användarfall togs fram i projektet Digital Vision Kista under en serie med intervjuer och workshops med företrädare från 20 olika verksamheter inom Stockholms stad. Idéen ska ses som en utgångspunkt för vidare arbete.
Aktörernas mål
Fastighetsförvaltare på två kommunala bostadsbolag har som målsättning att effektivisera underhåll och inventering av fastigheter samt att förbättra fastighetsägares och hyresgästers användarupplevelse och tillgänglighet.
Aktörernas behov
I rollen som fastighetsförvaltare på ett kommunalt bostadsbolag finns ett behov av att i den digitala tvillingen kunna se information om el- och vattenstammarna med tillhörande system och avstängningsmöjligheter samt information om vilka armaturer (vatten, belysning med mera) som finns installerade och var dessa finns i fastigheten.
Steg för steg - hitta i fastigheten samt undvik bomkörningar
- Ett fel i elsystemet samt en trasig belysningsarmatur i en lägenhet har rapporterats till kundtjänst.
- En underentreprenör till det kommunala bostadsbolaget ska skickas ut för att åtgärda felet. För det behöver hen stänga av strömmen för en av elstammarna i elcentralen.
- Kundtjänsten tittar i den digitala tvillingen föratt se var elcentralen för den berörda elstammen sitter och vilka nycklar det behövs för att kunna komma åt den.
- Underentreprenören behöver även veta vad det är för modell på armaturer som finns installerade i lägenheten för att ta med sig rätt armatur och belysningskällor.
- Kundtjänsten tar kontakt med underentreprenören och skickar en länk till kartan/beskrivningen över var huvudsäkringen för stammen finns och vad det är för modell på armaturen.
- På så sätt undviks bomkörningar och onödiga lager av armaturer och belysningskällor.
Vilka data som användes i användarresan?
- A-ritningar (arkitektritningar)
- Fastighets- och planeringsdata
- Scada system (för energiövervakning)
- FAS2 (fastighetssystem)
- Qlick (business intelligence)
- REKS (myndighetsbesiktningar)
- Temperatursensorer och andra IoT enheter
- Belysningsdata
- Data från kommunens app där medborgare kan lämna synpunkter
- Data om passager i fastigheternas dörrar