Användarresa - Koordinering av installationer i stadsrummet

Dessa använderaresor beskriver hur vi synkroniserar installationer och digitala resurser i staden. Detta kan innefatta olika sensor installationer eller tillgången till el och nätverksuppkoppling.

Flera användarresor - liknande arbetsflöden och tekniska lösningar

Koordinering av stadens sensorinstallationsplatser

När man installerar en sensor i stadsmiljö är den mest komplexa delen att säkerställa tillgång till EL och internetuppkoppling. Detta leder ofta till att det blir dyrt vilket kan få som följd att ingen sensor alls sätts upp eller att man sätter den på ett mindre optimalt ställe utifrån vad det är man vill mäta. Det är därför viktigt att staden jobbar strategiskt med dessa frågor om en datadriven förvaltning och planering av staden alls ska bli möjligt.

Det finns ett flertal sätt som man kan göra det enklare att använda sensorer i staden. En strategi är att sätta sensorer där det redan finns andra sedan tidigare och dela på eventuella 5G uppkopplingar, väderinkasplingar osv. Ett initiativ som Stockholmstad (STOKAB) har testat är att sätta upp installationsboxar i stadsmiljön där internet och EL finns framdraget och där det finns en vädersäker plats att sätta upp utrustning som basstationer eller edge utrustning. Det andra är att sätta upp olika nätverk såsom tex WIFI nät, privata 5G nät eller LORA nät. För STOKAB och andra aktörer som ska tillhandahålla denna typ av infrastruktur finns det dock ett behov av att veta vart olika aktörer skulle behöva mäta saker.

De testsinstallationer som gjorts i Kista tex sitter inte alltid på de mest logiska stället om man tex ska fånga trafiksituation där. Då det ofta är krångligt att göra installationer i en stadsmiljö vill man gärna få kunskap om mät behoven i god tid så att man kan koordinera installationen med andra byggnationer i stadsmiljön. Om vägen ändå ska grävas upp är det enklare att få ner en fiberkabel. Det kan naturligtvis också vara intressant för alla aktörer att se vart det finns och planeras installationer för att ta del av nuvarande och framtida sensordata.

Koordinering av övriga installation i väg

I ett fall i en kommun så skulle en avdelning på kommunen gräva upp en väg i början av veckan och sedan asfaltera igen den. Medan en annan avdelning skulle göra samma sak några dagar senare. Av en händelse upptäckte man sammanträffandet i detta fall men man skulle behöva bättre verktyg för att komma åt dessa situationer och spara både resurser och minska påverkan på stadsmiljön. I detta läget tänkte man sig ett AI verktyg som kan gå igenom olika handlingar och automatiskt förstå när koordination behövs.

Roller i användarresorna (exempel)

Koordinator - Den med ansvar att synkronisera installationerna

Installations aktör - De som installerar utrustning

Behovsägare - De som har ett behov av en installation i staden.

Installations ägare - De som har ett behov av en installation i staden.

Projekledare infrastrukturprojekt - De som planerar vägarbeten.

Den övergripande idéen

Olika installationer som görs i staden, exempelvis olika sensor eller tillgången till el och nätverksuppkoppling synkroniseras så att resurser och insatser kan användas gemensamt.

Dataflöden

Installations ägare och projektledare för infrastrukturproject delar information med behovsägare och koordinator. Behovsägarna ger information till koordinatorn lämnar uppdrag till installatören.

Data som används i användarresan

  • Data om vart existerande installationer sitter
  • Data om vart olika intressenter är intresserad av att få upp data
  • Data om vart kommande vägarbeten och installationer kommer att göras. (TA planer)
  • Täckningskartor på LORA, WIFI och mobilnät inomhus såväl som utomhus

Skiss på process

För att processen ska kunna starta krävs att projektledaren matar in information om de aktuella projekten som ska genomföras.

  1. Projekledare infrastrukturprojekt matar in planerade vägarbeten i det vanliga systemen som integrerats mot den digitala tvillingen
  2. Koordinatorn skapar en grupp och bjuder in relevanta aktörer att lägga in data. Skapar en scen med alla kommande vägarbeten samt nuvarande och plannerade installationer.
  3. Installationsägaren matar in alla sensor- installationer i den digitala tvillngen. Med kontaktperson, uppkopplingstyp, elförsörjning osv.
  4. Koordinatorn kan nu se det som är på gång, planera och ställa frågor till behovsägare, behovsägarna Kan nu själva se vart det finns och planeras installationer.I gränssnittet kan behovsägarna själva lägga till platser och beskrivningar för sina behov och rösta på andras förslag.
  5. Koordinatorn kan nu utreda förslag och göra om dessa till planerade eller kommenterar eventuella utmaningar för platsen förslag på lösningar osv.
  6. Behovsägarna kan ge feedback på förslagen.
  7. Koordinatorn kan sedan skicka utvalt upplägg till en entreprenör.
  8. Installationsaktören tar emot en order och kan titta på underlaget i tvillingen.
  9. Installationsaktören markerar installationen som klar och lägger upp dokumention i tvillngen kopplar signaler för att tex se om uppkopplingen är aktiv osv