Idé till användarfall: Trygghet i källarlokaler
Denna idé till användarfall togs fram i projektet Digital Vision Kista under en serie med intervjuer och workshops med företrädare från 20 olika verksamheter inom Stockholms stad. Idéen ska ses som en utgångspunkt för vidare arbete.
Aktörernas mål
Fastighetsförvaltare på två olika kommunala bostadsbolag har som målsättning att effektivisera underhåll och inventering av fastigheter samt att förbättra fastighetsägares och hyresgästers användarupplevelse och tillgänglighet.
Aktörerna behov
I rollen som förvaltare hos de kommunala bostadsbolagen finns ett behov av att i den digitala tvillingen kunna få en översikt av fastigheternas säkerhetsinstallationer och deras status för att snabbt kunna reagera på säkerhetsrisker och förbättra riskhanteringen.
Steg för steg - trygghet i källarlokaler
- En förvaltare på ett kommunalt bostadsbolag får en notis om en återkommande misstänkta rörelser i källarvåningen i en fastighet.
- Hen öppnar den digitala tvillingen och väljer säkerhetsdata som lagren passager (i källardörrarna) och antalet personer i källargången från rörelsedetektorerna bakåt i tiden för att avgöra om det kan handla sig om otillåten användning av källarlokalen.
- Hen bedömer att det handlar om det och informerar polisen.
- Förvaltaren skickar en länk till beskrivningen/kartan över källarvåningen och realtidsdata över de misstänkta rörelserna till polisen för att informera dem om läget.
Vilka data användes i användarresan?
- A-ritningar (arkitektritningar)
- Scada system (för energiövervakning)
- FAS2 (fastighetssystem)
- Qlick (business intelligence)
- Temperatursensorer och andra IoT enheter
- Rörelsedata för utemiljön
- Belysningsdata
- Data från kommunens app där medborgare kan lämna synpunkter
- Polisanmälningar
- Fastighetsägarnas egna trygghetsundersökningar
- Data om passager i fastigheternas dörrar