Energinätsvisualisering i Unity

Detta visar energinätsvisualisering/simuleringen som togs fram i TRIBE2020 projected. Visualiseringens grundsystem bestod av en object graf där man kunde sätta saker som dess interna förbrukningen på en nod, om den hade el eller inte och om den släppte vidare el till under noder. Man kan säga att det hela utgjorde en förenklad energinätssimulering i Unity skrivet i C#.

Noderna summerade också förbrukningen av sin egen och undernoder och och skickade vidare till föräldranoder. Genom att koppla flera noder till en huvudnod så kan vi på så sätt summera elförbrukningen för en stadsdel eller en våning eller en byggnad.

Hela systemet var uppbyggt som en händelse graf där varje händelse genererade en serie meddelanden mellan noderna. Om tex en nod uppströms stängdes av så skickas meddelanden får den noden till anna under noden och förbrukningen nedströms sattes till noll och grafiska element så som lampor sattes till sitt avstängda grafiska tillstånd. Noderna kunde också visualiseras med flöden som kunde placeras ut i 3D rymden.

Dett är ingen fullfjädrad simulering men en väldigt praktisk lättviktsimulating när det gäller att visa olika scenarion. Noderna kan både ha en fast förbrukning eller en tidsbestämd förbrukning. Den kan ockspfå datat från en sensor tex en mätplugg eller elmätare.

Visar systems i användning i en en stadsmiljö (Kista)

Tidigt demo för inomhus miljö. Data från väggen från en riktig elmätare.

Simuleringen i TRIBE spelet. Den totala energiförbrukningen är kopplat till lampor och knappar i spelet. Trycker man på en strömbrytare ändras totala elförbrukningen.