Användarfall: Trafikutredningar

Användarfall: Trafikutredningar

Aktörernas mål

Analytiker på kommunens trafikkontor vill kunna se hur trafiksystem och infrastruktur påverkar trafikflöden och kunna optimera dessa för bättre mobilitet och mindre miljöpåverkan.

Miljöutredare på miljöförvaltningen vill kunna bedöma miljöpåverkningar som buller och luftkvalitet från trafiksystemet.

Infrastrukturansvariga på trafikkontoret har som mål att skapa en sammanhållen bild av den befintliga infrastrukturen för att underlätta underhåll och utveckling av infrastrukturen.

Aktörernas behov

I rollen som analytiker på trafikkontoret finns ett behov av att i den digitala tvillingen kunna se integrerade data från trafikflödesmätningar och socio-ekonomiska faktorer för att kunna göra detaljerade analyser av trafiksystemets påverkan på olika samhällsgrupper och optimera planlagda åtgärder.

Analytiker på trafikkontoret skulle skulle vilja se realtidsdata från sensorer som mäter trafikflöden, miljöpåverkan och användningen av offentliga ytor i den digitala tvillingen. Detta behov finns för att snabbt kunna bedöma nuläget och effekten av eventuella trafikåtgärder.

I rollen som analytiker på trafikkontoret finns ett behov att i den digitala tvillingen kunna simulera framtida infrastrukturella byggnationer och dess påverkan på trafikflöden och miljön. Detta behov finns för att kunna bedöma strategiska infrastrukturella beslut.

Steg för steg - trafikutredningar

  1. En analytiker på trafikkontoret loggar in i den digitala tvillingen och zoomar in på ett område som planeras för nybyggnation. 
  2. Hen aktiverar trafiksensorer och socio-ekonomiska datalager för att få en uppdaterad bild av trafikflöden och socio-ekonomiska fördelningar inom området. 
  3. Hen märker att vissa områden har tung trafik och låga socio-ekonomiska indikatorer.
  4. Genom att lägga till realtidsdata från trafikflödesmätningar kan hen se trafikvolymen över dygnet och identifiera tidpunkter med hög trafikbelastning. 
  5. Med hjälp av miljödata från miljöutredare på miljöförvaltningen kan hen även få en bild av luftkvaliteten och bullernivån.
  6. För att simulera framtida scenarier lägger hen in planerade infrastrukturändringar och ser direkt hur dessa påverkar trafikflöden och miljöpåverkan. Hen skapar också olika framtidsscenarier för år 2050 med beräknad befolkningstillväxt och transporttrender.
  7. När analyserna är färdiga sammanställer analytikern insikterna och delar med infrastrukturansvariga för att de ska kunna integrera detta i underhålls- och utvecklingsplaner för infrastrukturen. 
  8. Slutligen förs resultaten tillbaka till miljöutredarna för en granskning av miljöpåverkan.

Vilka data används i användarfallet

  • GIS-system med lagrade data om infrastruktur, trafikflöden, och anläggningar
  • Sensorer för trafikflödesmätning och miljöpåverkansdata
  • 3D-modeller för att visualisera och analysera trafik- och infrastrukturdata
  • SCB (Statistiska Centralbyrån) data och andra socio-ekonomiska faktorer