Användarfall: Miljöutredningar

Användarfall: Miljöutredningar

Aktörernas mål

Miljöutredare på miljöförvaltningen har som mål att kunna kunna producera noggranna bedömningar av buller och luftkvalitet för att säkra en god livsmiljö.

Trafikanalytiker på trafikkontoret har som mål att kunna se hur infrastrukturen påverkar trafikflöden och därmed buller och luftkvalitet.

Aktörernas behov

I rollen som miljöutredare hos miljöförvaltningen finns ett behov av att i den digitala tvillingen kunna se sammanställda data från luft- och bullermätningar i realtid för att kunna göra mer exakta bedömningar i detaljplaner och lokaliseringsområden. Miljöutredaren skulle även vilja se integrerade kartor med olika miljödata, såsom förorenad mark, geologiska data och buller för att snabbt kunna få en holistisk bild av miljösituationen i ett område.

I rollen som miljöutredare finns också ett behov av att kunna skapa olika scenarier och prognoser för buller- och luftkvalitet för att kunna se hur framtida byggnationer och förändringar kommer att påverka miljön.

Steg för steg - miljödata

  1. En miljöutredare på miljöförvaltningen öppnar den digitala tvillingen och zoomar in på ett aktuellt lokaliseringsområde. 
  2. Hen aktiverar lagret för luft- och bullermätningar och ser mätdata i realtid från sensorer utplacerade i området. 
  3. Hen märker att bullernivån är hög vid en specifik punkt; genom att kombinera med karta för trafikflödesdata från trafikkontoret får hen en klar bild av problemkällan.
  4. För att få en holistisk bild öppnar hen ett nytt fönster i GIS-lagret som visar förorenad mark och geologiska data. Detta lager läggs ovanpå bullerkartan för att se hur alla faktorer påverkar det utvalda området. 
  5. Hen navigerar mellan olika kartor och zoomar in på kritiska punkter för att läsa detaljerade rapporter och göra anteckningar.
  6. För att utvärdera olika scenarier använder hen ett prognosverktyg inbyggt i tvillingen. Hen simulerar olika framtida byggnationer och deras påverkan på buller och luftkvalitet för att kunna rådgöra med andra avdelningar och fatta (datadrivna) beslut.
  7. När bedömningen är klar delar hen sina insikter och anteckningar med trafikanalytikern på trafikkontoret för ytterligare validering av trafikflödespåverkan vilket i sin tur möjliggör en mer välgrundad och holistisk planering.

Vilka data användes i användarresan?

  • Luft- och bullermätningar från sensorer
  • Trafikflödesdata från trafikkontoret
  • 3D-modeller av byggnader som används som underlag för ljus- och skugg men även bullerstudier
  • Geotekniska data