Användarresa - Plats- och lokalsamordning

Användarresa - Plats- och lokalsamordning

Dessa använderresor angriper hur vi koordinerar och samutnyttjar platser och lokaler resurser i staden. Detta kan innefatta tillfällig platsaktivering (t ex popup-parker) men även tillfällig nyttjande av tomma lokaler (för t ex kulturändamål) eller lokalsamordning mellan skola och äldrevård.

Flera användarresor - liknande arbetsflöden och tekniska lösningar

Användarresa - Tillfällig platsaktivering
Stockholm är en stad i förändring. Staden har som mål att det byggs 140 000 bostäder fram till 2035 och i många delar av staden planeras det för eller pågår projekteringar och byggnationer av olika slag både på allmän platsmark och i privatägd kvartersmark.

Mellan den första skissen och en färdig byggnad går dock ofta många år och under den tiden finns det en del platser i staden som inte används under några månader eller år i väntan att ett byggprojekt ska starta.

Stadsdelsförvaltningar vill skapa attraktiva och levande stadsdelar för sina invånare trots dessa pågående förändringar och är intresserade av att tillfälligt använda dessa vakanta platser. Detta är även av intresse för fastighetsägare i området som är intresserade av en attraktiv och levande närmiljö runt sina fastigheter eftersom detta påverkar hyresnivåerna och uthyrbarheten av deras bestånd.

Många fler liknande användarresor finns i kommunen
Många aktörer som påverkar en gemensam geografi och varandras möjligheter att agera i den:

  • Tillfällig nyttjande av tomma lokaler
  • Lokalsamordning skola & äldrevård
  • Samordning av trivsel och trygghetsåtgärder mellan många fastighetsägare i ett område
  • Samordning av åtgärder kring micro-klimatet mellan flera aktörer i ett område (värmeöar, köldhål)
  • Trafiksamordning med flera väghållare
  • Samordning av parkeringsplatser mellan flera fastighetsägare i ett område
  • Samordning av skötsel av gemensamma ytor
  • Samordning av stora byggprojekt som tar mycket gatumark i anspråk och som orsaker mycket transporter
  • Eventkoordinering
  • Logistikkoordinering
  • Samordning av schaktning i och utnyttjandet av utrymmet under gatumark (plats för ledningarna, plats för installationer)
  • Samordning av utvinning av spillvärme ur avloppsvattnet - det finns negativa effekter för vattenreningsverket om alla fastigheter gör men det är positivt för den enskilda fastighetsägaren

Alla användarresor ovan är i princip länkade till varandra.

Roller i användarresorna (exempel)

  • Platskoordinator - Den med ansvar ansvar att optimera platsaktivering och nyttjandet av tillgängliga lokaler
  • Behovsägare - De som har ett behov av att få tillfällig tillgång till en vakant plats eller lokal i staden.
  • Ägare till lokalen / platsen - De som äger vakanter lokaler eller platser i staden.
  • Stadsplanerare - Ansvarig för att ta fram detaljplaner
  • Projekledare byggprojekt - De som planerar byggprojekt.
  • Trafikplanerare - Samlar in trafikdata (bil, cykel, gångtrafik) hos trafikkontoret
  • Trafikförvaltningen (Regionen) - Ansvarig för kollektivtrafiken i regionen

Den övergripande idéen

Stora grupper av av varandra oberoende ägare till mark/fastigheter, byggprojektledare, stadsplanerare som tillhandahåller information för sina respektive projekt(/planer/fastigheter tillsammans med enskilda dataägare som ägarer data över hela staden gör information tillgänglig för koordinatorn som i sin tur står i kontakt med behovsägaren.

Utmaningen ligger i att få alla parter att dela den relevanta informationen med varandra.

Data som används i användarresan

  • Alla befintliga och pågående detaljplaner och översiktsplaner med detaljer kring planerad användning
  • Schakttillstånd och tillstånddata (TA-planer) (både från den långsiktiga (GSP) och den kortsiktiga planeringen (GW)
  • Grova tidsplaner för byggprojekten i staden samt vilka fastigheter de gäller
  • Trafikdata (gångtrafik)

Skiss på process

För att påbörja en dialog med de inblandade aktörerna intervjuas aktörerna först och det tas det fram ett utkast av hur en process som använder en digital tvilling skulle kunna se ut och vilka datamängder som används i processen. Antagandet är att snarlika processer med samma datamängder kan användas för alla liknande användarresor som listas ovan.

  1. Platskoordinatorn öppnar den digitala tvillingen och tänder informationen om pågående stadsutvecklingsprojekt i området (detaljplaner, TA-planer). Både detaljplaner och TA-planer har en tids-anknytning och är kopplade till en time-slider.Platssamordning_1.png
  2. Platskoordinatorn lägger till information om fastighetsägarnas egna grova tidsplaner från byggprojekteringen (när ungefär kommer vilka delar av fastigheten förändras/bebyggasPlatssamordning_2.png
  3. Nu kan platskoordinatorn skaffa sig en bild över förändringar i Kista på ett par 2-3 års sikt. Förändringar på längre sikt är mycket mer osäkra.
  4. Platskoordinatorn drar time slidern fram och tillbaka och noterar att det ser ut som om bygget inom ett nyligen detaljplanelagt område har delats upp i två etapper och att inom etapp 2 kommer inte byggarbetena starta förrän om tidigast 6 år. Platssamordning_3_lag4.gif
  5. Platskoordinatorn tänder markanvändningsinformationen i tvillingen och noterar att området som etapp 2 ska bebygga är idag delvis klassad som Övrig mark med avlägsnad vegetation (som alltså relativt lätt kan göras om till en fotbollsplan) och delvis en äng.Platssamordning_5.png
  6. Platskoordinatorn zoomar nu in på det potentiella området och tänder nu informationen med gångtrafiken i området och noterar att det går ett välanvänt gångstråk precis förbi området.Platssamordning_6.png
  7. Platsoordinatorn tycker att det låter som en bra plats och klickar i tvillingen på fliken med kontaktuppgifter till fastighetsägaren och kontaktar dennaPlatssamordning_7.png
  8. Fastighetsägaren, som har flera fastigheter i området och ett intresse av att ha en attraktiv närmiljö, tycker att det är en bra idé
  9. Fastighetsägaren kollar med sin byggentreprenör och i kommunens TA-planer som beskriver bl a hur stadens mark får i anspråktas under byggtiden) att det inte finns några praktiska hinder för den tillfälliga popup-parken med basketplanen.
  10. Fastighetsägaren kommer fram till att så inte är fallet och överlåter nyttjandet av området för etapp 2 under 5 år till stadsdelsförvaltningen
  11. Stadsdelsförvaltningen ställer i ordning popup-parken med basketplanen.Platssamordning_11.png
  12. Efter några år har etapp A byggts nästan klar och det är dags för byggstarten för etapp 2. Då rivs popup-parken och bygget av nya lägenheter startar. Platssamordning_12.png

Så jobbas det vidare med utkastet till processen

Det är uppenbart att ett första utkast till en ny process inte kan vara optimal. För att facilitera diskussionen i kommunen skissades processen skissades upp på ett A0-poster. För att synliggöra de olika parallella arbetsstegen användes det "simbanor" för respektive aktör i processen.

Utkastet till process presenterades på en workshop där många deltagare hade detaljsynpunkter på processen. Synpunkterna sattes upp som Post-It lappar på postern.