Vägen till en kommunal API-strategi

Vägen till en kommunal API-strategi
Digital Vision Kista - Färdplan Data

Denna artikel är en del av en artikelserie om en färdplan för strategisk datahantering i en kommun. Klicka här för att komma tillbaka till huvudartikeln. För att komma till de andra artiklarna i färdplanen klicka på ikonerna i bilden nedan.

En enklare färdplan till en API-strategi

För att data ska kunna flöda mellan olika aktörer i en kommun och utanför spelar programmeringsgränssnitt för applikationer (API:er) en avgörande roll. Det slutgiltiga målet för en kommun kan vara en allomfattande API-strategi som kopplar ihop alla kommunens processer i linje med Sveriges digitala infrastrukurs (ENA) byggblock API-hantering eller Sundsvalls API-strategi, men om den möjlighet till "central" styrning av utvecklingen i kommunen inte finns för tillfället skulle man kunna överväga att ta följande steg:

  1. Kartlägg grundförutsättningarna i kommunen - kolla om det finns strategier eller styrdokument i kommunen som redan beskriver hur kommunen bör jobba med API:er. Ibland finns det mycket tänkt redan som inte har hunnit verkställas.
  2. Förstå nuläget och prioritera - Kartlägg de dataflöden som känns viktigast utifrån ditt perspektiv att förbättra. Det kan vara de som du har bäst koll på eftersom de påverkar din verksamhet eller (om du sitter mer centralt placerad i kommunen) de som är mest prioriterad i kommunen. Dokumentera var data lagras, hur det används och av vem. Notera flaskhalsar och eventuella manuella moment, särskilt för datamängder som används högfrekvent av andra system eller verksamheter.
  3. Börja med att visa på nyttan - Välj ett område där du har identifierat ett tydligt värde för verksamheten där ett API kan minska manuell hantering, dubbelarbete eller fel. Skapa ett pilotprojekt som är tillräckligt liten för att hantera men stor nog att ge en mätbar effekt t ex ett API för att hämta skolbetyg från ett elevsystem till en statistik plattform. 
  4. Etablera grundläggande tekniska principer och en vana att dokumentera -  Välj vilka tekniska standarder som du ska använda (REST, JSON, GEOJSON, OGC API mm). Dokumentera dina API:er från början öppet (t ex i Swagger) och se till att åtkomstkontrollen och loggning av API:erna följer din kommuns riktlinjer.  
  5. Kunskapsspridning - Sprid kunskapen om dina erfarenheter från pilotprojektet i kommuninterna forum, visa konkreta exempel på besparingar i tid och pengar eller vinster i datakvalitet mm. Försök att ta nästa steg och bjud in utvecklare, dataansvariga från andra förvaltningar till en gemensam dialog för att väcka intresse och skapa en intern förståelse och efterfrågan utan att förändring måste drivas "uppifrån".
  6. Börja formalisera ett API-arbetsflöde - När fler och fler API:er efterfrågas, skapa en enkel rutin för hur ett API föreslås, hur det prioriteras och godkänns och hur det dokumenteras, testas och förvaltas.
  7. Börja formulera en API-strategi beroende på erfarenheterna - efter att ha jobbat med att ta fram API:er enligt rutinen i förra steget, sammanfatta erfarenheterna som du samlade på dig, vad fungerade väl, vilka krav har uppmärksammats av förvaltarna och användarna av API:erna kring förvaltningen av API:erna, kring support-hanteringen, kring säkerhetsfrågor mm. Sammanställ dessa erfarenheter i ett första utkast till API-strategi.         

Om man följer dessa steg kommer man få fram ett första utkast till API-strategi som utgår från faktiska behov istället för teoretiska antaganden och där erfarenheterna växer med hur mycket man lär sig om att jobba med API:er. Det är ganska sannolikt att man i slutet kommer fram till en strategi som liknar t ex Sundsvalls API-strategi, men stegen ovan kommer att hjälpa till att bygga kunskap samt en förståelse och efterfrågan i kommunen som behövs för att realisera de nyttorna som användningen av API:er ger i en kommun.

Nyttiga länkar

Resultat: 

  • En för den egna kommunen fungerande API-strategi

TAGG: Koppling till Svenskt ramverk för digital samverkan:

Princip 7: Sätt användaren i centrum

Princip 8: Gör digitala tjänster tillgängliga och inkluderande

Princip 13: Ha helhetssyn på informationshantering