AIS data

AIS data

I många projekt finns ett intresse av att fånga stadens olika flöden. Endera för att bara visualisera dessa eller för att göra beräkningar på utsläpp eller andra saker.

Extra spännande är det naturligtvis när vi kan göra detta i realtid. Det finns idag en hel del realtids data. SL har tex information i realtid om alla sina bussar, flyget och båttrafiken har sina system ADS-B (Automatic Dependent Surveillance–Broadcast) och AIS (Automatic Identification System) där flygplanet eller fartyget själv sänder ut data om sin position, fart och höjd bland annat.

I den här artikeln så kommer vi att prata om AIS systemet och hur man kan få in det i en digital tvilling.

AIS data Visualiserad i Digital Vision prototyp-plattform. Här interpolerar vi mellan de olika data-punkterna för att skapa en mjukare rörelse på båtarna.

Kort om AIS

AIS – Automatic Identification System är ett radiobaserad system där fartyg kontinuerligt skickar information om bl.a.:

  • Position (lat/long), kurs, fart, UTC-tid, skenbar förflyttning,
  • Identitet (MMSI, fartygsnamn, callsign),
  • Typ och dimensioner, destination/ETA (”voyage data”),
  • Status (t.ex. “at anchor”, “under way”).
Praktiskt: position/”dynamic data” sänds ofta sekund-till-sekundnivå (några sekunder mellan uppdateringar beroende på fart/sväng), medan statisk/voyage-data typiskt sänds var 6:e minut. Om fartyget står stilla så kan det vara så att position endast sänds var 3 minut.

Andra fartyg i närheten som är utrustade med en AIS mottagare kan på så sätt rita upp en bild om alla omkring varande fartyg.

Vilka täcker det vem måste ha det?

AIS har funnits ända sedan 1990 talet men krav på att större fartyg skulle vara utrustade med AIS sändare kom först under 2002. Idag ska alla kommersiella fartyg ha det medan det är frivilligt för fritidsbåtar. Även om många av de större fritidsbåtarna idag har det så gör frivilligheten också att det inte alltid är så att alla av denna typ av båtar har AIS sändaren påslagen.

Hur kommer man åt AIS-data?

Runt 2007-2008 kom det flera öppna tjänster så som Marine Traffic, FleetMon och AIS hub där markstationer placerade runt om i världen samlas i hop för att visa i en och samma vy. Många av dessa tjänster har också byggt upp databaser över olika båtar så att man när man klickar på ett fartyg kan så se både bild och information om den.

Läs mer - Svensk uppfinning i hjärtat av AIS

AIS – Automatic Identification System – är sjöfartens gemensamma lägesbild. Varje fartyg sänder automatiskt ut sin identitet, position, kurs och fart över VHF, och andra fartyg samt kuststationer kan ta emot informationen i realtid. Resultatet är ett slags “radar av data” som minskar risken för kollisioner, effektiviserar rutter och ger hamnar och myndigheter bättre beslutsunderlag.

I centrum av detta system finns en svensk idé. Uppfinnaren Håkan Lans utvecklade under 1990-talet en självorganiserande tidsdelningsmetod, STDMA/SOTDMA, som låter tusentals sändare dela samma radiokanaler utan att störa varandra. I stället för en central dirigent reserverar varje transponder sina framtida sändningsögonblick utifrån en gemensam tidsreferens, vilket gör kommunikationen robust även i täta farleder.

När internationella sjöfartsorganisationer standardiserade AIS valdes SOTDMA som bärande mekanism för de större fartygen (Class A). Det var avgörande för att systemet skulle skala från experiment till global infrastruktur. I dag är AIS lika självklar ombord som radar och GPS, och svensk ingenjörskonst finns bokstavligen i dess hjärta: en elegant lösning på ett praktiskt problem som gjort havet säkrare och logistiken smartare.

Hur det sammlas in med olika stationer som samkör data

AIS hub

Att man får gratis data om man bidrar med data

Marine traffik

Vad det kostar att komma åt API

Att man kan ladda ner 1 dygn gratis om man vill på varje