Idé till användarfall: Säkerhetsoptimering vid misstänkt brand

Denna idé till användarfall togs fram i projektet Digital Vision Kista under en serie med intervjuer och workshops med företrädare från 20 olika verksamheter inom Stockholms stad. Idéen ska ses som en utgångspunkt för vidare arbete.
Aktörernas mål
Fastighetsförvaltare på två kommunala bostadsbolag har som målsättning att effektivisera underhåll och inventering av fastigheter samt att förbättra fastighetsägares och hyresgästers användarupplevelse och tillgänglighet.
Aktörernas behov
I rollen som förvaltare på de kommunala bostadsbolagen finns ett behov av att i den digitala tvillingen kunna på en översikt av fastigheternas säkerhetsinstallationer och deras status. Detta Behov finns för att snabbt kunna reagera på säkerhetsrisker och förbättra riskhanteringen.
Steg för steg - säkerhetsoptimering vid misstänkt brand
- En förvaltare på kommunalt bostadsbolag får ett larm om en potentiell brand i en fastighet.
- Hen öppnar den digitala tvillingen och väljer säkerhetsdata som lagren brandlarm och evakueringsvägar.
- Personen zoomar in på källaren där larmet är aktivt och ser sensordata som bekräftar rökutveckling.
- Hen trycker på en knapp för att skicka nödmeddelanden till brandkåren och aktiverar evakueringsplanen i den digitala tvillingen, vilket ledsagar hyresgästerna säkert ut från byggnaden.
Vilka data används i användarresan
- A-ritningar (arkitektritningar)
- Fastighets- och planeringsdata
- FAS2 (fastighetssystem)
- Qlick (business intelligence)
- REKS (myndighetsbesiktningar)
- Temperatursensorer och andra IoT enheter
- Rörelsedata för utemiljön