Användarresa - Attraktiv stadsdel

Dessa användarresor angriper hur vi kan behålla Kista som en attraktiv stadsdel att bo och jobba i. Detta involverar tex hur vi skapar ett friktionsfritt resande och skapar en trygg och attraktiv miljö att vistas i.
Flera användarresor - liknande arbetsflöden och tekniska lösningar
Parkeringsbehov Kista

I Kista planerar flera aktörer att bygga både nya bostäder och kontor. En del av den nya bebyggelsen kommer att ersätta befintliga parkeringar, vilket minskar möjligheten till parkering i området. Samtidigt är man ovillig att bygga nya källarparkeringar, då dessa både är kostsamma och medför betydande utsläpp på grund av materialanvändning, exempelvis betong.
En idé som har diskuterats är att förlägga parkeringar till andra fastigheter. Detta har dock mött hinder, då staden enligt gällande regler kräver att varje fastighet ska ha ett visst P-tal (antal parkeringsplatser). Det finns två möjliga lösningar för att hantera detta. Den första är att skapa nya parkeringar på ett annat område. Den andra är att använda befintliga parkeringar i Kista mer effektivt.
I dag hyrs många parkeringsplatser av företag för sina anställda, men efter pandemin har distansarbete blivit allt vanligare, vilket har lett till att många parkeringsplatser ofta står tomma. Vanligtvis är kontoren som mest bemannade på måndagar, medan närvaron successivt minskar fram till fredagar.
Samtidigt förväntas Kistas kollektivtrafikförbindelser förbättras betydligt. Den planerade tvärbanan kommer att binda samman området med Bromma flygplats åt ena hållet och Helenelund åt andra hållet. Dessutom kommer tunnelbanelinjen från Akalla att förlängas till Barkarby station, där resenärer även kommer att kunna byta till intercitytåg.
Frågan är hur dessa nya kollektivtrafiksatsningar kommer att påverka resandet och parkeringsbehovet i Kista. För att förstå detta bättre och skulle byggaktörerna behöva mera data på redandet och simuleringar framtida situationen med fler kontor och bostäder man skulle även behöva sätt att visualisera olika lösningar för staden för att nå en gemensam lösning som både är hållbar, kostnadseffektiv och som fungerar för de som bor och jobbar i stadsdelen.
Åtgärdande av gemensamma ytor.

Kista finns stora utmaningar med att behålla områdets attraktivitet, vilket har resulterat i att cirka 30% av lokalerna står tomma. Detta är inte bara ekonomiskt ofördelaktigt för fastighetsägarna, utan bidrar även till en negativ klimatpåverkan då lokalerna står oanvända.
Fastighetsägarna i Kista är därför angelägna om att arbeta för att göra området så attraktivt som möjligt med de verktyg som finns tillgängliga. Vanligtvis fokuserar varje fastighetsägare på sina egna byggnader och närmiljö, vilket ibland leder till att gemensamma ytor, som stadens mark mellan fastigheterna, hamnar i skymundan. Det finns ett stort behov av bättre samordning mellan fastighetsägare och kommunen för att genomföra gemensamma förbättringar och skapa en mer sammanhållen och tilltalande miljö.
Ett annat identifierat problem är de informella gångvägar som uppstår när människor rör sig mellan kollektivtrafikstationer och arbetsplatser. Dessa genvägar passerar ibland byggnadernas baksidor, där underhållet ofta är bristfälligt och områdena upplevs som oattraktiva. Detta påverkar inte bara den visuella upplevelsen, utan också hur människor uppfattar Kista som en plats att vistas i. Genom att bättre förstå rörelsemönster och prioritera åtgärder som förbättrar de informella stråken kan området upplevas som mer välkomnande, tryggt och sammanhållet, vilket stärker Kistas helhetsintryck och attraktivitet.
Visualisering av områdets resurser

Kista står vid ett vägskäl. Efter att ha varit ett centrum för innovation och ett nav för IT-bolag under de senaste decennierna har området mött nya utmaningar, särskilt i spåren av pandemin. Covid-19 innebar en dramatisk förändring, då fler började arbeta hemifrån och många butiker och restauranger tvingades stänga. Trots detta finns det fortfarande mycket positivt med Kista. Området har en stark grund att bygga vidare på, och flera omfattande utvecklingsplaner är redan i gång. Dessa inkluderar förbättrade kommunikationer, utökad lokal service och en fortsatt satsning på att stärka Kista som ett innovativt nav.
För fastighetsägarna och stadsdelsförvaltningen är det avgörande att lyfta fram och synliggöra allt positivt som pågår i området. Detta omfattar både nya byggprojekt och kommunikationsinitiativ, liksom satsningar på innovationsföretag, evenemang och andra aktiviteter som bidrar till att skapa liv och rörelse i Kista.
Samtidigt finns ett stort behov för fastighetsbolagen att föra en aktiv dialog med en bred grupp aktörer för att skapa ett gemensamt momentum och säkra Kistas framtid som ett teknologiskt centrum. En konkret önskan som lyfts fram är att ha tillgång till ett AI-verktyg inom ramen för den digitala tvillingen, vilket kan möjliggöra snabb visualisering av nya idéer och därmed underlätta planerings- och beslutsprocesser.
Roller i användarresorna (exempel)
Stadsplanerare - Som planerar stadsdelen
Byggaktör - De som bygger nya byggnader
Regionens trafikplanerare - De som planerar kollektivtrafiken.
Exsisterande fastighetsägare - De som äger fastigheter i Kista idag.
Trafikkontoret staden - De som planerar vägarbeten.
Stadsdelskontoret - De som har hand om underhåll parker osv.
Hyresgäster, lokala organisationer och andra problemägare - De som nyttjar området.
Utredare som simulerar och utreder framtida behov - De som har kompetens att sätta samman data och göra förutsägelser.
Data som används i användarresan
Användarresa Parkeringsbehov Kista
- Data om vart existerande parkeringar och nyttjande grad vid olika tidpunkter samt trafik in och ur stadedelen.
- Data om nya byggnader deras yta och beräknade personflöden och tänkta P-tal för dessa.
- Data och tidsplan om sträckning och turtäthet på kommande transportlösningar.
Användarresa - Åtgärdande av gemensamma ytor.
- Data om vart existerande installationer sitter.
- Data om vart olika intressenter är intresserad av att få upp data.
- Data om vart kommande vägarbeten och installationer kommer att göras. (TA planer)
- Täckningskartor på LORA, WIFI och mobilnät inomhus såväl som utomhus.
Användarresa - Visualisering av områdets resurser
- 3D modeller från arkitektbyråer
- Detaljplan
- Framtida Logistikförutsättningar
Den övergripande idéen
En digitalt verktyg som kan skapa samsyn kring behoven gällande Kistas gemensamma utveckling till en attraktiv stadsdel.
Skiss på process
Processerna ser annorlunda ut för de olika användarresorna, men gemensamt är att det är en digital tvilling i vilken information kan samlas, ses, och alla har en möjlighet att bidra genom att rösta på idéer eller lägga fram egna förslag. Underlag som sedan beslutas om kan skickas vidare i digitalt format till en utförare.
Visionen är att alla aktörer tittar gemensamt på Kista och diskuterar olika inriktningar på framtiden. AI funktioner används i den digitala tvillingen för att generera exempel.
Exempel Parkeringsbehov Kista
- Olika aktörer kan lägga in olika information som de vill dela med flera andra aktörer i den digitala tvillingen som visar på parkeringsbehov i området.
a. Till exempel kan Hyresgäster, lokala organisationer och andra problemägare Lägga upp pågående projekt och events
b. Existerande fastighetsägare kan lägga in information om hyregäster och service i de exixterande byggnaderna och information om hur många parkeringar man har i varje byggnad och uppskattad beläggningsgrad. Informationen kan kompletteras med mätningar av beläggningagrad med sensorer i aktuella parkeringsgarage.
c. Byggaktörer kan samla arkitektritningar och lägga upp i den digitala tvillingen
d. Stadsdelskontoret kan lägga upp planer kring förvaltning och parker.
e. Regionens trafikplanerare kan lägga upp planer kring kolletivtrafik. - Byggaktören kan därefter använda informationen som finns i tvillingen till att ex titta på en sammanställning av parkeringar i området och bedömmer om samnyttjande kan vara aktuellt eller föreslår mätningar. Förslag på samuytnyttjande kan baserat på detta tas fram och skickas till existerande fastighetsägare - som i den digitala tvillingen kan ge samtycke eller avslag till samutnyttjande.
- Byggaktörer kan skicka förslag på samutnyttjande av partkeringsplatser till stadsplanerare med tillhörande beräkningar på CO2-besparingar som kan uppnås genom samutnyttjandet.
- Stadsplanerare kan titta på förslaget i tvillingen och avslå eller bifalla.
Exempel Åtgärdande av gemensamma ytor
- Existerande fastighetsägare markerar en plats i digital tvillingen som man tycker behöver åtgärdas.
- Skriver i chatten på det skapade platsobjetet och taggar de andra fastighetsägarna runt om kring.
- Berörda fastighetsägare kommer gemansamt fram till ett förslag och en kostnadsfördelning mellan fastighetsägarna.
- Ett förslag skickas till staden med underlag från eller direktaccess till den digitala tvillingen där informationen finns
- Stadsplanerare tittar på förslaget i tvillingen och avslår och föreslår ändringar eller bifaller.
- Om förslaget godkänns skickar hyresgäster, lokala organisationer och andra problemägare in en beställning till en buggaktör.